13 april 2009 - vårstart - Vilda parad med Tyson

Äntligen igång igen med bloggandet efter vinterns tysthet på bloggen. Tiden har inte räckt till att hålla hemsidan samt bloggen och allt annat uppdaterat så då fick bloggen stryka på foten. Men bättring lovas nu dels för att det händer mer i hunderiet nu än under vintern dels för att Vilda nu är parad med Tyson och om allt går bra så ser ett gäng valpar dagens ljus i början av juni.

Tyson och hans bröder såg jag första gången när de var 5-6 veckor gamla och föll redan då för deras charm och sunda konstruktion, att de sedan har Irish - MultiCh Sporting Fields Irish Mist som far och även Bamse - MultiCh Balzac Strålande Tider bakom mamma Myrans sida bland annat gjorde det hela än mer intressant., så jag har följt dessa grabbar sen dess.

Jag fick ju bara en kull på Vildas och Mumins mamma Ma'Belle (dotter till Bamse) och ville gärna åter igen ha in Bamse i mina linjer och nu var ett bra tillfälle att prova. Valet föll på Tyson dvs Foxys O'Connor som är en härlig färgstark hane med ett underbart temperament, att han dessutom är av alldeles utmärkt storlek och även har visat att det där med LC är riktigt roligt (2 prov och 1 LC-Cert) gör att jag ser fram emot denna kombination. Så nu håller jag alla tummarna för att Vilda är dräktig.

Tyson visade ett riktigt gentlemannamässigt beteende vid parningen av Vilda. Vilda visade att hon är en bestämd dam när det gäller parning och vilka hanar som duger. Det tog en bra stund av uppvaktande innan hon föll till föga för Tyson, men sen gick parningarna riktigt bra trots att det var Tysons första.

  
 
Snö ja, hemma hos Pernilla, Anders, Maja och Petter på Alnön var det med massor av snö. Tänkt vad 35 mil gör i väderskillnad vi for hemifrån ett vårskönt Märsön med över 10°C och sol till ett 0°C Alnön med massor av snö vilka kontraster.
På långfredagen passade jag och Vilda på att åka runt Alnön och titta runt lite och stannade först på en snötäckt badstrand på Alnöns östra sida där solen sken från en klarblå himmel.



 
Medan vi njöt av solen så kom dimman smygande in från Bottenhavet och omslöt större delen av Alnön och Sundsvall i ett kompakt dimlager.

Efter fotandet fortsatte vi längst ut på Alnöns sydöstra spets där det pittoreska fiskeläget Spikarna med fiskestugor, båthus och café ligger i en liten skyddad vik. Tyvärr var caféet inte öppet så här års men jag kan bara se hur mysigt det vore en skön sommardag. Enligt infotavlan så var Spikarna en gång i tiden ett aktivt fiskeläge och bebyggelsen från den tiden finns kvar. Här finns också en lotsstation, och vid kajen låg en av lotsens båtar. På ön Skorven ligger Spikarö kapell som stod klart 1958.



   
  
Ända in på 1990-talet vittrade yrkesfiskarna sina nät i gryningen och man sålde lax, strömming och sik vid sjöbodarna. Så här färggranna är näten de använder.

Vill ni läsa mer om Spikarna så kolla in deras hemsida.
http://hem.passagen.se/spikarna/

Efter lyckade parningar och god mat i trevligt sällskap hemma hos familjen Unander så vände Vilda och jag hemåt till Märsön igen på påskaftonen, en resa från Sundsvall i dimma, snö och ett par plusgrader till strålande sol och +20°C på Märsön, Sverige är verkligen kontrasternas land så här års.
 


Kommentarer
Postat av: Susanne

Men så roligt att du är tillbaka i bloggvärlden och så roligt med små puppisar till sommaren. Jag hoppas att allt är bara bra med dig. Här har vi full huggning med en liten valp från Henrik H.!

2009-04-20 @ 22:17:00
URL: http://whippeternal.blogspot.com/
Postat av: Marie

Jo tack allt bara bra här och nu ska jag försöka prioritera tid till bloggningen med allt som händer. Kul med er nya lillkille ska bli spännande att se honom framöver. :-)

2009-04-21 @ 00:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0