24 juni - valparna öppnat ögonen - vuxna tagit orm, igen

Så har den riktiga sommarvärmen kommit och med dem också, tyvärr måste jag väl säga, så gör ju även ormarna sin entré. Tidigare år har det bara varit Busan som dumdristigt nog varit nyfiken och gärna luktat på ormar, som tur var har hon aldrig blivit biten. Meide har haft ståndskall och varnat ca 2-3 meter ifrån ormen och de andra har inte velat komma nära en orm överhuvudtaget.


Men, så för två år sen ringlade en orm över altanen med Busan självklart i släptåg och mot mig, jag hojtade på Busan så hon inte skulle bli biten samtidigt som jag som inte gillar ormar skrek till och vem kommer då som räddare i nöden, jovisst Ma'Belle kommer farande som ett jehu efter ormen och klipper den på mitten, springer iväg med ormen dinglande i munnen med de andra hundarna i släptåg samtidigt som hon skakar ihjäl ormen som hon gjorde med trasan på banan. Och efter det har de tre yngsta hundarna fått för sig att alla ormar är byten. Inte speciellt kul då jag ju aldrig hinner se om det är en huggorm eller snok när de plötsligt dyker ner bland grenar och stenar och sliter fram en orm. Lyckligtvis har de tre tidigare ormarna som strykit med varit snokar och ingen hund har blivit biten. 

Så dagens sköna promenad ner till båtbryggan, slutade tvärt vid bryggkanten när de plötsligt dök ner mot stenarna på sidan och drog fram en orm. 5 hundar i en härva med en orm och med mig i mitten är ingen höjdare kan jag säga så nästa gång jag ska ut på bryggan så blir det absolut ingen luktpromenad för hundarna utan de får snällt gå mitt på grusgången med mig. Vi gjorde helt klart omgivningen medvetna om att vi var vid bryggan kan jag säga. Ingen av hundarna blev bitna den här gången heller som tur var, eftersom jag inte hann se om det var en huggorm eller snok då ormen trots att hundarna bitit i den lyckades ringla sig iväg när jag väl lyckades få undan hundarna från ormen.



Nåja, det var ju egentligen valparna jag skulle berätta lite om. Nu har nästan alla öppnat ögonen ordenligt det är bara ena hanen, Donegal som det sista nog kommer imorgon.


Så nu tultar valparna omkring i valplådan och gör sina klassiska rullningar när tappar balansen, vilket de gör väldigt ofta kan man ju säga. De ligger och småbiter i varandra och de börjar också reagera på ljud.

Jag har även givit dem sina kennelnamn, och som sagt temat var ju O'Connor efter Tyson och sen vill jag alltid ha någon anknytning och i det här fallet till Irland. Så här är deras nya kennelnamn, det värsta är väl att jag återigen lever upp till krångliga långa namn men ok då det blir lite pyssligt att få rum med namnen vid anmälan till aktiviteter med dem men så blev det. Alla valparna har fått arbetsnamn nu och pojkarnas har vi ändrat för att passa ihop bättre med stamtavlenamnet.

Först ut är tik nr 1 som vi kallat lill Pepsi och vad kan du vara med lägligt att ta med lite ur Pepsi's kennelnamn och det var ju Chloé. Att hon dessutom är en liten irländsk lady går inte att ta miste på, eller hur, så det blev:
Pompeca's Lady Chloé O'Connor och kallas Lessie


Nästa valp var ju en hane - och med den fina vita teckningen han har så fann jag ett fantastiskt slott som en gång ägdes av O'Donnel familjen och där fick han sitt namn Donegal, självklart för att bli namngiven efter ett så vackert 1500-tals slott så är man ju en Lord. Så här blev det;
Pompeca's Lord Donegal O'Connor och kallas för Donegal (tidigare gått under arbetsnamnet Blixten)
Först Donegal Castle och sen Donegal.



Nästa valp som gjorde entré var en tik och hon är en kopia av Busan vår Herrgårds Fru så där kom Countess med i bilden. Sen lekte jag med Busan som namn och tikens vita "Irish" streck på låret och självklart det måste ju bli Irlands största och en av europas vackraste floder Shannon så det blev;
 Pompeca's Countess Shannon O'Connor och kallas för Shannie

Nästa lilla dam som anlände var ju en exekt kopia av Vilda, söt är hon som sin mor så hon fick Sweet från Vildas stamtavlenamn. Eftersom hon inte bara är lik Vilda i utseende utan också att hon är en liten aktivt och smart dam ville jag ha ett namn som stämde med detta och föll då för de vackra böljande landskapen i Tipperary så då blev det;
Pompeca's Sweet Tipperary O'Connor  och hon kallas för Tippie.
 
Sist men inte minst ut var en hane som ser ut som en kopia av Vildas och muins brorsa Peps som bor i Norge. Jag insåg att vi nu hade en Lord och Lady en Countess så givetvis fick den här hanen bli Count. Ett passande irländskt namn fann jag rätt snart i Kildare, hästarnas Mekka i Irland med berömd kapplöpningsbana. Jag hoppas ju att Vilda's och Tysons förmåga på LC proven nedärvts till dessa individer så vad kunde då passa bättre, så det blev;
Pompeca's Count Kildare O'Connor med arbetsnamnet Killen.

Oj ser att klockan rusat iväg, den är rätt mycket efter tolv så får det räcka för ikväll så får ni se mer imorgon.

Kommentarer
Postat av: Susanne Lindström

Vilka sötnosar! Det ska bli spännande att se hur de utvecklas!

2009-06-26 @ 22:07:18
URL: http://whippeternal.blogspot.com/
Postat av: Micke och Ulrika

Vad kul att du skriver lite längre inlägg och berättar Marie, även om man läser man andan i halsen när dina (galna) whippar drar igång!



Valparna ser jättefina ut, och namnen är coola!



Många kramar från Rannie & Co i Gavle

2009-06-27 @ 18:43:03
URL: http://vespamore.blogspot.com
Postat av: Klara

Har spanat in dina söta valpar nu. Härliga foton. Men ruskigt med ormjakten; Maria och jag ryser...



Hoppas att vi ses i Vilsta!



Klara

2009-07-21 @ 23:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0